
Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

11 

Press Coverage of Government in 1998 and 2002 

Content Analysis of Selected Ghanaian Newspapers 
 

Osei Aaron Debrah 

Liberal Studied Department,  Accra Polytechnic, Accra, Ghana 

E-Mail: aaronydebs@yahoo.com 

 

Abstract 

The sturdy examined the coverage of government in 1998 and 2002 by two state-owned and two privately-

owned newspapers against the backdrop of frosty relationship that had historically existed between government 

and particularly the privately-owned media in Ghana. Coverage was defined as number and slant of news stories, 

editorials and pictorial representation of   government. The findings generally supported literature and   theories 

which suggest that the state-owned newspapers would normally support the political establishment and that they 

are always inclined towards “order” and are hardly disruptive of the status quo. It emerged that coverage by the 

private press was motivated largely by economics and ownership; and they acted differently under different 

political administrations. The coverage by the privately-owned press gave credence to the fact that the media 

would normally react to the posturing of the government in power. In fact a more positive coverage was given to 

the New Patriotic Party government that was perceived to be media-friendly in 2002. The opposite was true of 

the National Democratic government which was seen to be unfriendly to the media.   

Keywords: Opposition, Journalistic, Government, Media 

 

1.0 Introduction 

Political reporting by the media has always been a contentious issue in Ghana as in many other countries.  

Politicians have often accused the media of either biased coverage or non-coverage of their activities.  The 

Politician’s desire for positive media coverage stems perhaps from the idea or perception that the media have an 

influence on their audience.  As a result, whether in government or in opposition, politicians and political parties 

have always lobbied for positive coverage, which they believe, would translate into favorable voting patterns 

during elections. The political history of Ghana indicates that the president of the First Republic, Osagyefo Dr. 

Kwame Nkrumah had a firm belief in the effectiveness of the press to “conscientise the people; mobilize them; 

and prepare them for swift change” Asante (1996:13).  Nkrumah’s use of the press to serve his political interest 

before and after independence was phenomenal, according to Asante (1996).  Nkrumah believed in absolute 

control of the press by the state when he assumed power.  He therefore pursued media policies that ensured that 

the media did the bidding of the government.  In a speech delivered to a conference of African journalists in 

Accra on November 11, 1963, Nkrumah is quoted as having declared: 

“The truly African revolutionary press doses not exist for the purpose of enriching its 

proprietors or entertaining its readers.  It is an integral part of our society, with which its 

purpose is in consonance.  Just as in the capitalist countries the Press represents and carries 

out the purpose of capitalism, so in revolutionary African our revolutionary African press must 

present and carry forward our revolutionary purpose.  This is to establish a progressive 

political and economic system that will free men from want.  Ainslie (1966:19)” 

The role that Nkrumah expected the media, particularly the press to play pushed him to dominate the 

press.  He did not hide his intense disdain for private ownership of the press.  On the question of ownership of 

the press, Nkrumah is quoted in Asante (1996:23) as having declared: 

“It is part of our revolutionary credo that within the competitive system of capitalism, the 

press cannot function in accordance with a strict regard for the sacredness of facts and that 

the press, therefore should not remain in private hands.” 

Nkrumah therefore did not countenance a dissenting press.  He enforced strict censorship of the media, 

both local and foreign, in order to suppress all negative opinions and attacks on his government.  He expected the 

press to be an integral part of his political and economic ideology and expected journalists to co-operate fully in 

the onerous task of nation building. Editors of newspapers, which published injurious things about Nkrumah or 

his government, were swiftly punished.  For example, Bankole Timothy, the Sierra Leonean, acting editor of the 

Daily Graphic was deported for daring to question the embossment of Nkrumah’s head on the new Ghanaian 

coins.  Like Bankole Timothy, all other journalists who criticized Nkrumah, flagrantly questioned his actions, or 

challenged his political authority were promptly disciplined, that is, banned, jailed and or deported (in the case of 

foreign journalists) (Asante and Gadzekpo, 2000). Hulteng and Paul Nelson (1971:45) had said of authoritarian 

regimes: “the media are usually the first to be controlled by them” and that, “once the press is under control, the 

people are exposed to only propaganda from government.”  This assertion by Hulteng and Nelson (1971) appears 

to explain Nkrumah’s press policies. 



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

12 

The successive government after Dr. Nkrumah’s largely continued with media policies that were no 

different from that of Nkrumah’s convention People’s Party Press policy.  Laws were enacted to gag and punish 

dissenting voices.  In fact the media suffered under all manner of governments; civilian “democratic” ones as 

well as military “dictatorial” regimes.  In fact it took a milestone judgment of the Ghana’s Supreme Court in 

1993 to compel for example the state-owned television station (GTV) to give all political parties ‘equal’ access 

to airtime to put their cases before the electorate.  Since that historic ruling, the media in Ghana appeared to have 

gown from strength to strength.  The privately-owned media particularly found a new strength in the ruling to 

really serve the mandate of the media as the fourth estate of the realm by putting government on its toes.  Even 

the state-owned media also began to wriggle itself out of, (at times self-inflicted) unalloyed and unflinching 

support for government.  Whether or not the privately-owned and state-owned dichotomy in terms of news 

coverage vis-avis government, did change substantially after the highly-touted Supreme Court of Ghana ruling 

in 1993 could only be tested through a research like this that looks at the nature of coverage government enjoyed 

from the state-owned and the privately-owned newspapers after that historic ruling.  The study therefore 

examines critically what has changed since the Court’s declaration.  It examines two regimes in Ghana, that of 

the New Patriotic Party touted as Press-friendly fared with the Press in their mid-year of 2002 as opposed to 

what had happened also in the mid-year of the regime of the National Democratic Congress (seen as anti-press) 

in 1998 also fared with the Press.  Four newspapers; two state-owned and two privately-owned were used for the 

analysis. 

 

1.2 Problem Definition  

Despite the constitutional provisions and the Supreme Court’s historic ruling of 1995, to the effect that the state 

media (GTV), had no discretion in giving equal airtime access to all political parties, there still have been 

criticisms on the issue of biased coverage by the state media in favour of the party in government especially 

during election periods.  For example, even though, the Commonwealth (election) Observer Group (COG) had 

declared the 1996 Presidential and parliamentary elections free and fair, they also catalogued concerns of the 

opposition parties which were mainly on the unfair use of the media by the incumbent government.  The 

criticisms included marginalisation of the smaller parties, in terms of placement of stories, and pictorial coverage 

of their rallies (The COG report, 1996). The state-owned presses especially are still seen as pro-government 

despite constitutional provisions to insulate them from governmental control and the privately-owned press are 

often labeled anti-government mostly because of their perceived slanted coverage of government.  There has also 

been the argument that the privately-owned press were particularly hard on the NDC government because of the 

latter’s hostility towards the media and that a lot was going to change with the seemingly media-friendly New 

Patriotic Party government in power.  This article therefore, critically examines what has changed since the 

ruling of the Supreme Court of 1995, which in substance advocated fair coverage of all diverse and contesting 

views.  Have the state-owned media continued to give only positive coverage to government as it ignores other 

contesting opinions?  In a reversal of roles, the elected party in 1996, the National Democratic Congress (NDC) 

lost the 2000 elections to the main opposition party, The New Patriotic Party (NPP).  How have the press in 

general (privately-owned and state-owned) covered the different governments in 1998 and 2002?  The years 

1998 and 2002 were midterms for the NDC and the NPP regimes when politicking was generally on the wane.  

This article is therefore interested in the nature of coverage by the state-owned and the privately owned press 

under different administrations during such periods. 

 

1.3 Research Objectives 

The study specifically seeks to determine whether there is a difference in coverage of government (in terms of 

the number and tone of stories carried) between the privately owned and the state press in 1998 and 2002.  It also 

seeks to establish how the state press covered two different regimes in 1998 and 2002 in terms of news stories 

and features, readers’ letters, editorials and pictorial representation and to find out how the privately owned press 

also covered the different governments in 1998 and 2002.  For example, how many positive stories as against 

negative ones did the papers carry on the different regimes? 

1.3.2 Significance of the Study 

The study aims at deepening knowledge of the trend of political reporting by the media in general and the press 

in particular.  The study also presents an opportunity to learn if there has been any change in the historical 

relationship between government of the day and that of the privately-owned and the state-owned press.  It could 

also generate interest for further studies into the subject matter in the years ahead. 

 

2.0 THEORETICAL FRAMEWORK AND LITERATURE REVIEW 

Agenda Setting, Gatekeeping and Media Ownership theories have been used to provide a framework for the 

study. The media are generally acknowledged as having the resources to at least influence what the mass of 

people consider as being the main issues at a particular period in time.  The controversy over access to media and 



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

13 

coverage of political activitities of politicians usually results from the perceived media influence on the 

electorate.  The Agenda Setting theory propounded by Maxwell McCombs and Donald L. Shaw (19973) 

suggests that the media do wield a powerful influence on what is put out there in the public domain for 

discussion.  The theory posits that the media are not always successful at telling us what to think, but they are 

quite successful at telling us what to think about. The mainstay of the theory is that the media determine or 

significantly affect the structure and content of audience perception of message.  In effect, the media set the 

agenda of the issues for public discussion that over 60 percent of their front page stories came from events such 

as press conferences, press releases, background briefings, which are staged managed usually by government 

officials.  The study also revealed that although 25 percent of the sampled stories were attributed to reporters’ 

enterprise, over 90 percent of the stories came from interviews with high level government officials. Neumann et 

al (1992) also observed that news directly supports the establishment by espousing its values and allowing its 

press agents to define the problem of the citizenry and monopolise the public options available.  Judith 

Lichtenber (1991) comments that the media play directly into the belief that it is always biased in favour of the 

powers-that-be.  She asserts that a commitment to journalistic objectivity may create biases in favour of the 

conservation of political power.  She also notes that the reporter’s over-reliance on “credible sources” to enhance 

the ideals of objectivity makes him vulnerable to official sources as major news source.  In fact, Lichtenberg 

(1991) admits that going by the canons of journalistic objectivity, governments and important decision-makers in 

society come with ready-made credentials as authentic and reliable attributable sources.  The sources, she 

acknowledges, are not typically disinterested observers motivated only by a love of the truth.  Their prime 

motive is to manipulate the media and the news to their own advantage. 

 

2.1 Order/Solidarity 

McQuail (1997) explains the social order in two ways.  First, he asserts that the media are often viewed as 

potentially disruptive of the normal order although they are also indispensable to the maintenance of order in the 

wider sense of social harmony.  A key consideration is given to restraining any impulse to individual or 

collective disorder and the protection of children and other vulnerable groups by the media from moral or 

cultural harm.  Social order, and maintenance of societal/national cohesion is reflected mainly in the mission and 

policies of news media particularly, the state-owned media.  The editorial policy of the Daily Graphic and the 

Ghanaian Times consider the national interest as paramount.  The Ghanaian Times for instance would not use 

certain news items because the paper is obliged by its perception of national interest not to cause unrest and 

uneasiness (Denkabe and Gadzekpo, 1996). 

2.1.2 Media ownership 

Michael Schudson (1998) also maintains that both state and market can limit free expression but their motive for 

doing so may differ.  He further asserts that public criticism of state policy is invariably easier in liberal societies 

with privately owned news outlets than in authoritarian societies with state or private ownership.  China is cited 

as an example of an authoritarian society where published criticism of state is tightly constrained.  The media 

culture is nonetheless affected by the undisputable assertion that a nation’s press or media system and policies 

are closely tied to the political system.  Scruton (1982:76) emphasized this notion when he notes that the “media 

will remain integral to its political system”. Governments whether authoritarian or liberal affect the media 

landscape of their respective countries in one-way or the other.  The evolution of Ghana’s media culture and 

policies had a direct relationship with the political governance of the day. 

Ownership of the media also confers control over the nature of the information disseminated.  Those 

who argue for public ownership of the media assert that information is a public good, but private owners 

unfortunately tend to provide less information than would be socially desirable, according to Islam (2002).  They 

also argue that with private ownership, the media industry runs the risk of representing the views of only a 

narrow group in society.  Edward Horman and Noam Chomsky (1988) see the privately owned media as 

instruments of class domination.  They argue that the powerful are able to fix the premises of discourse to decide 

what the general populace is allowed to see, hear and think about and to manage public opinion by regular 

propaganda.  Rupert Murdock agreed to the suggestion of his personal influence on the editorial posture of his 

newspapers.  He confirmed: “The buck stops on my desk.  My editors have inputs, but I make the final decision” 

Davis (1994:74). Otis Candler, publisher of the Los Angeles Times, readily admitted that there existed an 

ideological selection process. He opines: “I am the executive.  I set policy and I am not going to surround myself 

with people who disagree with me.  I surround myself with people who generally see things the way I do” (Davis, 

1994:83). Hulteng and Nelson (1992) admit that at times materials likely to be offensive to a principal sponsor 

are usually rejected.  The principal actors in the media today are to be found in commerce and government.  

While an incumbent government sees the media as a friend or a foe in the re-election bid, commercial moguls 

are interested in how the mass appeal that the media enjoy could be manipulated to serve their commercial 

interests. 

According to Bagdikian (1998), Rupert Murdock stopped the publishing of the memoirs of Chris 



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

14 

Patten (the last Governor of the then British administered Hong Kong) in his influential newspapers simply 

because Patten’s rather critical memoirs were going to hurt his (Murdock’s) business interest in the People’s 

Republic of China.  This is an example of how financially powerful individuals can affect the news as published 

by media houses they own. Various studies in Africa suggest that government always had preferred newspaper 

coverage, particularly with the state-owned newspapers.  For example, a study by Akirinade (1979), established 

a relationship between newspaper ownership and tone of news coverage on government.  According to the study, 

where government owned a newspaper, there was an increased loyalty for the paper to cover government in a 

very favourable light and a conscious diminution of news considered negative to government.  According to the 

study, two state-owned newspapers, the Daily Times and the New Nigerian, both printed more favourable items 

on government than the independently-owned Nigerian Tribune and the Daily Sketch.   Another study on the 

influence of press ownership on editorial policies of Ghanaian newspapers, Akordor (1994), found that while 

majority of the editorials in the state-owned Daily Graphic and the Ghanaian Times were either favourable to the 

policies, programmes and action of government, or chose to be neutral, The Free Press and the Ghanaian 

Chronicle’s editorials were mostly unfavourable or critical of government’s policies, programmes and actions. 

Akanbong (1996), concluded in a comparative study of editorials of the Ghanaian Times and the Free Press, that, 

the editorial direction of The Times contrasted sharply with that of the Free Press.  The Ghanaian Times was 

pro-government in all respect; the Free Press was devoted to the publication of anti-Rawlings (government) 

sentiments and used its editorials to pursue that agenda.  Akanbong (1996) also noted that the number of readers’ 

letters published also reflected the polarized stance of the two papers. 

In yet another unpublished work, Bonsu (1996, studied how the media covered the 1996 election 

campaign.  Her concern was whether it was wholly true that the state media were totally biased against the 

opposition parties.  She discovered that the state press made conscious efforts to cover activities of the 

opposition.  However, the privately owned press chose to slant stories to the advantage of the opposition and to 

the disadvantage of the incumbent government.  Most of the privately owned press presented government in a 

negative light and chose not to publish the constitutionally-mandated rejoinders.  Bonsu (1996) observed that the 

government had no choice than to rely on the state-owned media to state its case.  However, the government also 

over-used and even abused the use of the state-owned media for this purpose.  In fact, editorials and readers’ 

letters allowed by the state press tended to be highly complimentary of the incumbent government and 

disadvantaged the opposition parties. Other studies looked at what usually inspired coverage by newspapers.  For 

example, Louis da Costa (1980), in his study of African media in 15 countries found that private newspapers 

seemed to apply a commercial criterion in selecting news, unlike government newspapers. 

 

3.0 METHODOLOGY 

The methodology for this research was content analysis, which is useful in the evaluation of public information 

(Hiebert and Rabin 1981).  It focuses primarily on characteristics of content messages, determining what kind of 

“meanings” the words may represent. 

Krippendorf (1980:21) defined content analysis as “a research technique for making replicable and 

valid inferences from data to their context”.  Hsia (1998:28) sees content analysis as simply the analysis of what 

is said, printed, broadcast or written” Hsia further observes that content analysis does not only examine content 

but infers underlying intent, motivation, orientation and effects, either implicit or manifest. This work content 

analysed four Ghanaian newspapers (two privately-owned and two-state owned) on their coverage of 

government in 1998 and 2002.  The Daily Graphic and The Ghanaian Times, representing the state owned 

newspapers; and The Ghanaian Chronicle and The Independent representing the privately owned newspapers, 

were selected for the study. Currently, The Ghanaian Times and the Daily Graphic are the only state-owned 

daily newspapers available, hence their choice for the study.  The Ghanaian Chronicle and the Independent have 

come out consistently since the early 1990’s when they started appearing on the newsstands. The years 1998 and 

2002 were chosen because they presented the researcher with an opportunity to compare press coverage of two 

different regimes in their midterms.  The year 1998 was a mid-term year for the then ruling National Democratic 

Congress (NDC) government, while 2002, was the mid-term for the New Patriotic Party (NPP) government, 

which assumed the reins of governance after the 2000 general elections. 

 

3.1 Sampling 

The universe for the study comprised of all the 1998 and 2000 editions of the four newspapers, which totaled 

1875 issues.  Stratified sampling with randomness was used to select the sample for the study.  To ensure that all 

days and months were fairly represented in the sample, serial numbers for all Monday issues, for example of the 

Graphic in January, were written on pieces of paper and put in a cup.  One of the issues was randomly selected to 

be part of the sample (for month January).  The process was repeated for all the days of the week excluding 

Sunday (because the papers do not appear on Sundays) for a particular month.  This selection process was also 

repeated for all 12 months of the chosen year.  The total sample for the Graphic for 1998 came up to 72 copies.  



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

15 

The process was adopted for 2002 as well.  This meant that, 144 copies for the Graphic were selected for the 

study. Since the Ghanaian Times is also a daily, the same selection procedure was repeated to select another 144 

copies.  Together, therefore, 288 copies for the study represented the state-owned newspapers.  The Chronicle 

and the Independent were irregular in terms of how many times they appeared on the newsstand per week in 

1998.  Averagely, they appeared four times in a week.  The Chronicle however, became a daily in 2002.  The 

average appearance of four per week in 1998 for the two privately owned press was used to select the sample.  

Consequently, all editions for the month for each paper were numbered and put in a bowl.  Four numbers were 

picked for each month.  The corresponding editions were selected as part of the sample for every month.  This 

yielded 96 copies each for the Chronicle and the Independent.  In total, the privately-owned press had 192 copies 

as a sample for the study. 

 

3.2 Coding Procedure 

In coding, coverage meant all stories, pictures and articles carried by the newspapers on activities of government.  

Theses included news stories, readers letters, editorials, feature articles, opinions and pictorial representation of 

the Presidency and ministers of state.  These stories or articles were categorized as positive when they supported 

government programmes and actions.  The stories or articles were deemed negative where they were critical of 

government’s programmes or activities.  Neutral stories were those stories that neither criticized nor 

complimented efforts or activities of government.  At times such stories or articles balanced criticisms with 

praise of government actions. This dimension of coverage was included to facilitate comparison between the two 

different regimes on the extent to which the press gave them privileged front-page treatment.  The study also 

noted whether these pictures accompanied positive or negative stories. 

3.3 Data Analysis 

The study was a purely quantitative content analysis of the selected newspapers.  Units of the analysis were:  

stories, defined as straight news stories, readers’ letters, opinions, features, and the newspapers’ editorials on the 

government.  The units were categorized into positive, negative and neutral and the data were genera. 

 

4.0 FINDINGS AND DISCUSSION 

The study was interested primarily in how the press (i.e. privately-owned versus state-owned) covered two 

different democratic regimes, in 1998 and 2002. The data generally reflect the nature of difference in coverage 

between the two types of press ownership.  Graphs, frequency and percentage tables have been used to present 

the primary field data.  Frequency tables measured how often a government was covered in terms of news stories, 

pictures or editorials.  Tone measured the slant the coverage was given, whether positive or negative.  The 1998 

data have also been contrasted with that of 2002 to establish differences if any, in coverage. 

 

GRAPH 1 

Frequency distribution of news stories carried on government by four newspapers in 1998 and 2002. 

 
Graph 1 clearly indicates that all four papers carried more stories on government in 1998 than in 2002.  The 32-

page Graphic is the largest (in terms of volume) of the four newspapers under study.   It is therefore, not 

surprising that the paper covered more stories on government than the other papers.  This was followed by the 

Ghanaian Times, which is a daily and has broader sheets. 

The privately owned newspapers, put together, also had fewer stories on government in 2002 than in 

1998.  In fact, 176 news stories were published by the private press on government in 1998 as against a total of 

127 in 2002.  However, while the Chronicle maintained almost the same level of interest in government in both 

1998 and 2002, (i.e. 95 and 82 stories respectfully) the Independent appeared to be far less interested in 



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

16 

government affairs in 2002 than was the case in 1998 (45 stories and 81 respectfully).  However, given the 

smaller sample size of the privately-owned newspapers coupled with the fact that they have fewer pages, their 

general coverage of government particularly, in 1998, was relatively speaking, higher than that of the state 

presses which have more pages and were represented by a larger sample size. 

 

GRAPH 2 

Frequency distribution of front-page pictorial coverage of government in 1998 and 2002 by the 4 newspapers. 

 
The trend of pictorial coverage was not very different from the story coverage of government.  The 

state-owned newspapers had almost the same level of coverage for government in both 1998 and 2002.  This 

may indicate how the state-owned newspapers define their role vis a vis government, whether the NDC or the 

NPP. The privately-owned papers had a reduced number of pictorial coverage of government in 2002.  Both the 

Independent and the Chronicle gave nearly twice as much pictorial coverage of government in 1998 as in 2002.  

Most of these pictures in 1998 by the private press however, accompanied negative stories. 

 

TABLE 1 Frequency and Percentage Distribution of Tone of News Stories – 1998 

Paper Number of Stories Positive Negative Neutral 

Graphic 205 160 (78%) 5 (2.4%) 40 (20%) 

Times 165 148 (90%) 2 (1.2%) 15 (9%) 

Chronicle 95 8 (8.3%) 82 (85%) 6 (6.25%) 

Independent 81 5 (6.12%) 70 (86.4%) 6 (7.4%) 

Table 1 above shows that there was a clear difference in pattern of coverage between the private and the 

state-owned newspapers.  The state-owned newspapers presented government in favourable light in terms of the 

numbers of positive stories they published.  While the Ghanaian Time had 90 percent of all stories published 

categorized as positive, the Graphic similarly, had 78 percent of all its stories on government counted as positive.  

Negative stories on government were few in the state press. 

On the other hand, the private press had more than two-thirds of their stories counted as negative to 

government.  Very few positive stories on government were published.  One sees a pattern of a polarized 

coverage between the privately-owned and the state-owned newspapers in terms of the positive and negative 

stories published on government in 1998. This data confirms the perception that the state-owned press tend to be 

favourably disposed towards government in t heir coverage.  The anti-government stance of the privately owned 

press, is given further proof, in the tone of most of their stories on government. 

 

TABLE 2 Frequency and Percentage Distribution of Story Placement – 1998 

Paper Number Page Middle Page Back Page 

Daily Graphic 98 (48%) 64 (31%) 43 (21%) 

Ghanaian Times 101 (61%) 23 (14%) 41 (25%) 

Chronicle 74 (77%) 14 (15%) 8 (8%) 

Independent 63 (78%) 11 (13%) 7 (9%) 

According to Table 2, all four newspapers had a good number of stories on government getting front-



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

17 

page placement.  At least the placement distribution suggests that stories on government enjoyed prominence.  

With the exception of the Graphic, which had less than 50 percent of its stories on government placed on its 

front-page, the rest placed more than 60 percent of all their stories on government on their front pages.  This may 

give an indication that news on government enjoyed wide readership. The distribution of the stories with regard 

to placement also reveals that the state press had a fairer spread of news on government in their pages than the 

privately owned press.  The concentration of stories on government was mostly on the front page of the private 

papers. 

 

TABLE 3 Frequency Distribution of Tone of Editorials on Government (1998) 

Paper Frequency Positive Negative Neutral 

Daily Graphic 10 8 (80%) 0 2 (20%) 

Times 8 8(100%) 0 0 

The Chronicle 12 1 (8%) 10 (84%) 1 (8%) 

Independent 9 0 9 (100%) 0 

Table 3 establishes the fact that newspapers selected for the study devoted few of their editorials to 

government.  The Chronicle had the highest, which were 12 editorials, followed by The Daily Graphic with 10 

editorials.  The trend of the editorials followed the now familiar pattern.  As expected, the state-owned 

newspapers had no negative editorials on government.  Sixteen out of the total 18 editorials they did on 

government were categorized as positive. The Chronicle and the Independent on the other hand had virtually all 

their 21 editorials uncomplimentary of government and were thus categorized as negative. 

 

5.0 CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS  

Examined theories supporting the study have sought to give the rationale behind media coverage of news.  

Media ownership, news values, journalistic ethics, media gate keeping and agenda setting and economics have 

all been identified as impinging on what finally gets published as news. The study looked at press coverage of 

two different democratic regimes in Ghana, in 1998 and 2002.  Four broad questions were examined and 

addressed by the work: 

1. How the privately-owned newspapers differed from the state-owned newspaper, when it comes 

to what really makes news and how news is reported or published; 

2. What influences there are that affected the tone of news as published by the press divide; 

3. The nature of press coverage of government in non-election years against the backdrop of the 

often-alleged incumbency abuse of the press in election years; and 

4. Whether the assertion by Majid (1991) that press systems are usually defined by the character 

of political regimes, held true. 

The history of the press in Ghana supports the view that the privately-owned presses have always been 

more critical of government than the state-owned press, in terms of the slant of their news coverage or reportage.  

The private presses have always been critical of governments with scathing editorials.  Indeed, the private-press 

is perceived as conduits through which “dissenting” views are expressed.  This study confirmed the assertion.  

For example, more than 60 percent of all readers’ letters allowed for publication in 1998, by the privately-owned 

press were counted as negative to government) compared to the state owned press which had less than 5 percent 

of all readers’ letters published classified as negative.  The picture painted here is in consonance with what has 

always been suggested by theories on media ownership and the news, that some newspapers would deliberately 

refuse to publish materials that are at odds with the interest of a major sponsor (of the paper).  The publication of 

low levels of critical readers’ letters by the state owned press could therefore, be explained by the fact that 

government remains a “major sponsor” of the papers” Even though, there is a constitutional body like the 

National Media Commission that has been put in place to check undue influence that government might want to 

exert on the state media, governments have always had alternative ways of exerting pressure on state-owned 

media. 

Davis (1994) argued that government could act in a manner that can harm the economic interests of a 

press house.  It can be a withholding (denial) of advertisements from the paper and or imposing higher tariffs on 

newsprint generally.  The private presses in Ghana, have in the past risked covert or overt governmental action 

against their interests, when perceived to be antagonistic to government (Asante, 1996). It was also concluded 

from the data collected that, the privately-owned papers gave prominence to stories that were critical of 

government, particularly in 1998.  This was expected, given the fact that the NDC regime was perceived to be 

anti-media freedoms.  The 2002 picture was somewhat different.  In fact, the Independent, (a privately-owned 

paper), published more positive front-page stories than negative ones on government.  The Chronicle, the other 

privately owned paper also published a lot more positive stories on government on the paper’s front-page in 

2002, when the administration had changed from NDC to NPP than was the case in 1998.  The Graphic 

published as many as 11 negative stories on government in 2002 on its front page from a low of five in 1998.  



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

18 

The deduction here could be that, the media atmosphere appeared to be freer in 2002 than 1998.  Apart from the 

perception that the NPP regime appeared more media friendly, democracy in the country had grown further by 

2002.  This empowered the state media to perform their duty with less self-inflicted restraint.  The fact that the 

NDC government which was in power in 1998, was an offshoot of the dictatorial PNDC regime, made the 

private press particularly continue to see the democratic NDC in the same light as the “PNDC”.  Some actions by 

the NDC government also exacerbated the perception.  For example, during the NDC regime (1993 – 2000), the 

then Attorney General and Minister of Justice, Dr. Obed Asamoah is on record as having stated his opposition to 

the repeal of the criminal libel law.  Indeed, the law was used against some perceived anti-government 

journalists, notably, Nana Kofi Coomson, then Editor of the Ghanaian Chronicle and Thommy Thompson who 

was publisher of the Free Press newspaper. The NPP repealed the criminal libel law when they came into power 

in 2001 and generally courted the friendship of the press by appointing some journalists to positions in 

government.  This gesture by the NPP administration was a factor that made the press friendlier towards them.  

Akhavan Majid’s (1991) suggestion that a nation’s press would respond to the political order of the day therefore 

holds true here. As part of its grievances to the Commonwealth observer group (COG) in 1996, the opposition 

had complained about the incumbent government’s abuse of the state-owned media not only in an election year, 

but also in the build-up to the election, particularly, in the preceding non-election years.  Even though the study 

did not compare coverage of government and the opposition, one thing was clear:  that government in both 1998 

and 2002 enjoyed a great deal of prominent coverage of their activities by the state-owned press.  Even the 

privately owned newspapers gave government prominent space (i.e. front-page coverage) in their papers.  This 

undoubtedly made government a big news source for the media in general. There was ample evidence also to 

suggest that the state-owned press continued to be non-disruptive of the established order, while the private press 

tended to stoke the fire.  This assertion is supported not only by the difference in number of positive and negative 

stories published by the state-owned press and the privately owned press, but also by their editorial posture.  For 

the most part, the editorials in the state-run papers tended to be complimentary of government actions, while the 

reverse was true of the privately run newspapers. 

 

5.1 RECOMMENDATIONS  

The media have globally been acknowledged as a particularly important institution for democracy and political 

pluralism.  Society is made up of individuals with diverse views and opinions on issues that crop up everyday.  

The media are generally looked upon to give voice to these diverse ideas, so that citizens can have informed 

choices.  On this score, the media generally need balance in their reportage in order to play the aforementioned 

role. 

It is recommended that the state-owned press should have more confidence in themselves to criticize 

government when necessary, in much the same way as the privately-owned newspapers could also compliment 

good governmental actions by publication of such news without any restraint. 

There is therefore the need for the press, particularly, the state owned to reflect diverse opinions and 

thinking by publishing a lot more critical readers’ letters and news stories on government than they are currently 

doing.  The importance of the readers’ column has been acknowledged by Lander (1968) who observed that, 

columns of readers’ letters in a newspaper serve as a platform for debates and discussions on various issues 

including government policies, societal issues as well as a forum for rejoinders.  Such letters, according to 

Lander (1968), could serve as a kind of index for gauging public interest in national affairs. The issue of media 

ownership certainly has a role to play in the way press in general and the state-owned press in particular fulfills 

their mandate of keeping the government on her toes.  The ability of the papers to generate enough funds to run 

their business (especially when government is not seen as a major sponsor) would help the effort of the National 

Media Commission to achieve a more vibrant media, independent of governmental influence. 

The privately-owned media do have the right to choose what they publish, however, they must also be 

alive to their social responsibility by giving prominence from time to time to stories which may not have the 

desired commercial value but could promote the good of society in one way or the other.  There is also the need 

to erase the age-old mutual suspicion between government and the private press through conscious effort on the 

part of government to cultivate them (the private press).  Even though reasons have been advanced as to why the 

private press was particularly hostile to the NDC regime, the continued mutual suspicion would not serve the 

national interest.  This is because, media criticisms are supposed to help government to govern effectively, 

however because of the suspicion that the private-press is out there to cause mischief against government, 

genuine criticisms could be overlooked. The small change, in media coverage of government particularly by the 

private press in 2002 should be encouraged and built upon.  It is envisaged that as democracy grows and deepens, 

the media would also be enabled to play its watchdog role more effectively. 

 

Bibliography 

Ainslie R., (1996).  The Press in Africa:  communications past and present.  New York:  Walker. 



Developing Country Studies                                                                                                                                                              www.iiste.org 

ISSN 2224-607X (Paper) ISSN 2225-0565 (Online) 

Vol.4, No.26, 2014 

 

19 

Akirinade, Olusogi, D. (1987).  Ownership control versus Editorial content:  A study of Nigerian Daily 

Newspapers (an un published work) University of Gerogia, in Anthony Bonnah Koomson:  A content analytic 

study of the West Africa.  Editorials) during military rule 1966 – 1985.  Ph.D thesis, University of Ohio, 1987. 

Akordor Stephen, Kofi. (1994). Press ownership and editorial Policy:  An assessment of the image of the 

government of Ghana in the state owned and privately owned newspapers.  (Graduate Diploma dissertation, 

School of Communication Studies, U niversity of Ghana). 

Applegate E., (1998).  Print and Broadcast Journalism New York:  Hastings House. 

Asante C. and Gadzekpo. (1998). Media and Politics in Ghana.  In Mbayo, R., Onwumechili, C, and Nwanko, R. 

(eds) 2000.  Press and Politics in Africa.  The Edwm Mellen Press, Lewiston, Queenston, Lampeter. 

Asante Clement E. (1986).  The press in Ghana, problems and prospects:  University press of America, New 

York inc. Lanham. 

Asher Herbert (1983):  Presidential Elections and American politics; Homewood, Dorsey. 

Bagdikian, B. (1983).  The Media Monopoly.  Boston, Beacon Press. 

Barber D. James (1978).  Race for the Presidency;  the media and the hommating Process (Englewood cliffs, NJ, 

Prentice – Hall).  As in Journalism Quarterly (Spring to Winter, 1993). 

Belsey, Andrew (1992).  “Privacy Publicity and Politics”, in Ethical issues in Journalism and the Media (ed).  

Andrew Belsey and Ruth Chadwick, New York:  Routledge. 

Berger and Chaffee (1987).  Eds., Handbook of Communication Science, Newbury Park, CA: Sage. 

  



The IISTE is a pioneer in the Open-Access hosting service and academic event management.  

The aim of the firm is Accelerating Global Knowledge Sharing. 

 

More information about the firm can be found on the homepage:  

http://www.iiste.org 

 

CALL FOR JOURNAL PAPERS 

There are more than 30 peer-reviewed academic journals hosted under the hosting platform.   

Prospective authors of journals can find the submission instruction on the following 

page: http://www.iiste.org/journals/  All the journals articles are available online to the 

readers all over the world without financial, legal, or technical barriers other than those 

inseparable from gaining access to the internet itself.  Paper version of the journals is also 

available upon request of readers and authors.  

 

MORE RESOURCES 

Book publication information: http://www.iiste.org/book/ 

Academic conference: http://www.iiste.org/conference/upcoming-conferences-call-for-paper/  

 

IISTE Knowledge Sharing Partners 

EBSCO, Index Copernicus, Ulrich's Periodicals Directory, JournalTOCS, PKP Open 

Archives Harvester, Bielefeld Academic Search Engine, Elektronische Zeitschriftenbibliothek 

EZB, Open J-Gate, OCLC WorldCat, Universe Digtial Library , NewJour, Google Scholar 

 

 

http://www.iiste.org/
http://www.iiste.org/journals/
http://www.iiste.org/book/
http://www.iiste.org/conference/upcoming-conferences-call-for-paper/

